Parijs snijdt in hoeveelheid buitenreclame

Parijs snijdt in hoeveelheid buitenreclame

Dinsdag 21 juni heeft de gemeenteraad van Parijs besloten om flink te gaan snijden in de hoeveelheid buitenreclame in de stad. Deze drastische stap zal de omzet van buitenreclamereuzen als JCDecaux, ClearChannel Outdoor en CBS Outdoor negatief beïnvloeden. Tegelijkertijd zijn er experts die verwachten dat deze beslissing zou kunnen leiden tot vergelijkbare beperkingen elders in Europa.

De Parijse gemeenteraad heeft besloten om de maximale omvang van 12m2 terug te brengen naar 8m2 billboards. Buitenreclame exploitanten zullen hun huidige panelen moeten vervangen door nieuwe en kleinere. Tevens eist de gemeente dat tussen de billboards een minimale afstand van 25 meter in acht genomen moet worden. Er moet een minimale afstand van 60 meter tot de Peripherique Ring ontstaan en geen objecten worden toegestaan met een afstand van 50 meter tot scholen.

De maatregelen zullen de advertentieruimte met ongeveer 30% verminderen aldus een woordvoerster van de Parijse gemeenteraad. “We zijn niet tegen reclame, maar we willen voorkomen dat het al te opdringerig wordt,” zei ze. De officiële beslissing zal in juli gepubliceerd worden. Naar schatting 1.400 te grote billboards zullen voor het eind van 2012 verwijderd moeten worden. Woordvoerster (Daniele Pourtaud) meldt in Le Figaro “deze regelgeving is niet tegen reclame, maar komt tegemoet aan de wensen van bewoners dat reclame minder indringend moet zijn”.

Financieel analist Richard Houbron van Cheuvreux (aandelenhandelaar) is van mening dat deze beperkingen pijn zullen doen bij alle exploitanten. Minder en kleinere billboards kunnen ervoor zorgen dat het medium minder aantrekkelijk voor adverteerders wordt. Hij schat dat de beslissing zal leiden tot een 1% daling van de omzet, zelfs als de exploitanten erin slagen om hun prijzen te verhogen. Parijs vertegenwoordigt 4% tot 5% van de totale inkomsten. Houbron zei dat de beslissing andere steden in Frankrijk en mogelijk andere Europese hoofdsteden kan motiveren om ook naar dit onderwerp te kijken (het wordt vaak als visuele vervuiling gezien). “In Duitsland en Scandinavië waar de groene politieke macht bijzonder sterk is, lopen wij het risico na verloop van tijd besmetting te gaan zien,” zei hij.

Reductie van buitenreclame hebben we eerder gezien in Sao Paolo (compleet verbod) en Sint Petersburg. NABB merkt op dat de hoeveelheid buitenreclame in Frankrijk aanmerkelijk hoger ligt dan in Nederland en dat het maximum formaat billboards (8m2) al heel lang de standaard is. Maatregelen zoals in Parijs verwachten wij niet in Nederland.

Stephane Dottelonde, hoofd van de Franse outdoor reclame-industrie lobby bagatelliseert de impact door op te merken dat adverteerders zelden alleen reclame in Parijs plaatsen, maar juist landelijke netwerken kopen. Tevens meldt hij dat reclame op straatmeubilair, zoals abri’s niet beïnvloed worden.

Bron: MarketWatch, 22 juni 2011

Toon/Verberg reacties