Ophef over billboard-campagne

Ophef over billboard-campagne

Een billboardcampagne van JCDecaux om het medium onder de aandacht te brengen ligt om dit moment zelf (een beetje) onder vuur. De onderneming plaatste onlangs een grote ‘nee/nee’-sticker op haar Billboards om adverteerders erop te wijzen dat buitenreclame bij uitstek een medium is waar de consument niet omheen kan. Maar volgens de Vereniging van Mail Distributie Bedrijven is de ‘nee/nee’- sticker juridisch beschermd en is er sprake van inbreuk op het merkenrecht.

Directeur Rene Witzel zegt ‘zeer verbaasd’ te zijn over de claim van de Vereniging van Mail Distributie Bedrijven, aangezien de sticker vrijelijk en gratis wordt verstrekt door zowel de Rijksoverheid als diverse gemeenten en instellingen. “Dit is duidelijk een ludieke campagne, die nu ineens tot een serieuze zaak verwordt. Als de ‘nee/nee’-sticker al een ‘merk’ is, dan toch geen merk dat in beroep of bedrijf wordt gebruikt en waarmee economisch voordeel wordt beoogd. Wij denken ook niet dat er door onze campagne verwarringsgevaar bij het publiek ontstaat.”

Volgens Witzel blijkt maar weer eens temeer dat Billboardcampagnes ‘meer dan gemiddeld’ goed worden bekeken. “Juist door hun opvallende plaatsing in de publieke ruimte en het feit dat iedereen voortdurend met deze uitingen wordt geconfronteerd, krijgen buitenreclamecampagnes automatisch meer aandacht dan andere reclame. Met als resultaat ook sneller een maatschappelijke reactie. Denk maar aan de discussie die ontstond rondom de ‘Sint’-poster,” aldus Witzel. Het mediabedrijf heeft inmiddels contact gezocht met de Vereniging van Mail Distributie Bedrijven om de zaak te bespreken.

De mediabestedingen aan het medium billboards zijn de laatste jaren sterk gedaald als gevolg van de economische crisis. Traditionele billboard adverteerders als automerken en de financiële wereld zijn vrijwel verdwenen en de industrie heeft grote problemen om nieuwe adverteerders te vinden. Het blijkt trouwens best lastig om aandacht te zoeken met billboards, want zelfs een potentieel provocerende campagne als die van Suit Supply (zie onder), leidde niet tot enorm grote problemen. Toch is naar onze mening de JCDecaux campagne opvallend en goed voor het medium (dat de Vereniging van Mail Distributie Bedrijven de aanval zoekt, ligt waarschijnlijk meer aan de ‘mediumtype’ discussie…).

Toon/Verberg reacties