OOH in de aanval tegen online advertising

De Amerikaanse branche organisatie voor buitenreclame (Outdoor Advertising Association of America) is een campagne gestart tegen een van hun “concurrenten”: internet reclame. Reclame voor Internet(sites) was en is een belangrijke adverteerder voor buitenreclame exploitanten, maar online reclame is natuurlijk ook een geduchte concurrent van het medium. Met een flink onderzoeksrapport ( “This is What Reality Looks Like”) en een campagne (“Feel the real campaign”) probeert de OAAA de waarde van online advertising in twijfel te trekken en juist de kracht van OOH aan te tonen. Internet reclame is minder effectief dan menigeen denkt dat het is: te weinig zichtbaar, ad blockers en online fraude zijn meer regel dan uitzondering. De komst van Internet heeft voor veel omzet gezorgd bij buitenreclame exploitanten (en nog steeds), maar je hoeft natuurlijk niet altijd lief voor je klant te blijven….

Een paar claims:

  • 54 procent van de online display-advertenties zijn niet zichtbaar
  • 61,5 procent van het internetverkeer komt uit bots (robots)
  • hogere CPM media trekken meer bot verkeer
  • reeds 40 procent van de internet gebruikers in de wereld hebben ad blockers geïnstalleerd

Elk van deze statistieken kan worden betwist, maar gezamenlijk laten ze een aanklacht zien tegen de huidige stand van de online display advertising. Het rapport gaat verder, zoals te verwachten, door contrasterende positieve informatie over de effectiviteit van OOH te verstrekken. Sommige daarvan hebben te maken met het vermogen van OOH online activiteiten te stimuleren zoals ‘zoeken’, social media en online onderzoek.

  • 23 procent van de mensen blootgesteld aan OOH gebruiken hun mobiele apparaat om te zoeken naar meer informatie versus 16 procent voor andere media.
  • OOH is bijna drie keer zo efficiënt als televisie, radio en print voor het stimuleren van internet zoek-opdrachten.

 

Toon/Verberg reacties