Bestedingen

Netto mediabestedingen

    • Nielsen Media brengt de netto mediabestedingen in kaart. De basis voor deze analyse wordt gevormd door een onderzoek onder uitgevers, media-exploitanten en branche-organisaties in Nederland. In kaart gebracht worden de netto advertentie-inkomsten: dit zijn de inkomsten na eventuele kortingen en speciale prijsafspraken, maar voor aftrek van de (15%) bureaucommissie. De netto mediabestedingen zijn periodiek geaggregeerde cijfers, die de economische waarde van mediamarkt aangeven.

Bruto mediabestedingen

  • Nielsen Media Research registreert, alleen voor merkartikelen – en diensten (lokale, regionale, rubrieks- en personeelsadvertenties blijven buiten beschouwing) de bruto bestedingen. Dit zijn de bestedingen volgens tariefkaart. De bruto bestedingen geven inzicht in de mediadruk (welke adverteerders of merken hebben waar en wanneer geadverteerd, hoe groot is de mediamarkt in aantallen adverteerders en merken, wat zijn de seizoenspatronen per mediumtype. Binnen buitenreclame worden via mediumtypen gemeten: abri’s, billboards, vervoersreclame en indoorreclame.

Bruto bestedingen