Minder buslijnen? Minder abri’s?

Het nieuws over de bezuinigingsberekeningen van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur inzake het mogelijk verdwijnen van bijna de helft van alle buslijnen in de grote steden heeft alle kranten en televisiezenders gehaald. Het schrappen van buslijnen levert het meeste op omdat de exploitatie relatief duur is ten opzichte van tram en metro en het minste kapitaal in de vorm van infrastructuur vernietigd wordt.

Minder buslijnen betekent waarschijnlijk ook minder abri’s (dus toch kapitaalvernietiging) met als mogelijk resultaat minder buitenreclamevlakken. Hoewel de plannen nog niet definitief zijn, zal de markt toch rekening moeten gaan houden met deze ontwikkeling. Dat gebeurt inmiddels ook bij de aanbesteding van de abri’s in Amsterdam. In een recente toelichting naar de potentiĆ«le inschrijvers werd door de gemeente er al op gewezen dat exploitant rekening moet houden met mogelijk een daling van het aantal abri’s.

In Rotterdam is de ingreep in buslijnen het grootst: daar verdwijnen 30 van de 45 buslijnen en sommige tramlijnen worden ingekort. Den Haag moet 4 van de 9 buslijnen schrappen en enkele inkorten. Wat het verlies voor de 12 tramlijnen betekent, is nog niet berekend. Voor Amsterdam betekenen de plannen dat 19 van de 44 buslijnen en 3 van de 16 tramlijnen verdwijnen. Bovendien worden ook daar nog enkele buslijnen ingekort.

Uit onderzoek van het ministerie en de gemeentelijke vervoersbedrijven van de grote steden blijkt dit de enige mogelijkheid om de door het kabinet gewenste bezuiniging van 120 miljoen euro te halen. Aanbesteding van het openbaar vervoer in de grote steden levert maar een fractie op van wat eerder werd gedacht.

Een woordvoerder van de stadsregio Amsterdam benadrukt dat er nog niets is besloten over het verhogen van de tarieven in het openbaar vervoer of het verminderen van het aantal lijnen. ‘Dit is een suggestie van onderzoekers, maar de regio is nog lang niet zover. Natuurlijk moet er wat gebeuren, want de minister heeft ons enorme bezuinigingen opgelegd. Maar op de korte termijn valt hierover geen besluitvorming te verwachten’.

Den Haag onderschrijft de conclusie dat het openbaar vervoer duurder zal worden, aldus een woordvoerster namens wethouder Peter Smit (verkeer). Op zich komt er niets nieuws naar voren, maar de gevolgen zijn ingrijpend. De bezuinigingen gaan door, tenzij de Tweede Kamer er nog een stokje voor steekt. De gemeente maakt zich ‘ernstige zorgen over hoe het allemaal moet gaan lopen’.

Toon/Verberg reacties