Laten we de toiletten niet vergeten

Laten we de toiletten niet vergeten

Bij out-of-home denken we natuurlijk in eerste instantie aan abri’s, billboards, bussen en natuurlijk de digitale reclame. Maar recent onderzoek van Intomart GfK (in opdracht natuurlijk van marktleider Altermedia) toont aan dat een niche-medium nu een mass-medium aan het worden is. En dat is maar mooi ook, want vaak vinden we op de toiletten hele creatieve oplossingen!

Uit het persbericht:

Als vervolg op het onderzoek uit 2005 heeft Altermedia aan Intomart GfK opnieuw de opdracht gegeven voor een grootschalig (n=20.000) online onderzoek naar het bereik, gemiddelde contactfrequentie en attitude ten aanzien van toiletreclame. Dit onderzoek wijst uit dat het netto bereik binnen de leeftijdscategorie 16-34 jarigen is gestegen van 28% naar ruim 36% met een GCF van 3,8. In een 4-weekse campagne is dit bereik zelfs bijna 49% en neemt de GCF toe tot 5,9! Het in kaart brengen van het 2-weeks én het 4-weeks bereik met bijbehorende GCF is een belangrijk verschil ten opzichte van het voorgaande onderzoek. Belangrijk om te vermelden is dat tot ‘het bereik’ slechts wordt meegerekend, die personen die een Altermedia-locatie bezocht hebben én minimaal 1 x naar het toilet zijn geweest. De optimale ‘Presence In The Room’ van toiletreclame zorgt ervoor dat deze personen dan zeker met de reclame-uiting in contact zijn geweest.

Door de ontwikkelingen van Altermedia en de learnings uit het eerste onderzoek, omvat dit onderzoek naast inzage in het 2- en 4-weeks bereik en GCF, veel meer achtergrondinformatie en kenmerken van de bereikte doelgroep. Zo geeft het rapport onder andere perfect inzage in; (type)opleiding, sociale- en welstandklasse, type vakantie, manier van vrije tijdsbesteding, favoriete radio- en tv-zenders, gelezen dagbladtitels, autobezit, arbeidsmarkt participatie enzovoort… Het rapport is 50 pagina’s dik maar het databestand bevat nog veel meer informatie. Daarom is Altermedia een samenwerkingsverband aangegaan met Pointlogic om de gegevens toegankelijk te maken via het programma ‘Pressure’. Deze data is uiteraard voor iedere adverteerder of bureau die met dit programma werkt beschikbaar.

Altermedia heeft, sinds het vorige onderzoek, een sterke groei doorgemaakt. Zo is het aantal horecalocaties gegroeid tot 800 en is sinds 2006 een landelijk bioscoopnetwerk operationeel. Dit netwerk bestaat uit 24 van Nederlands grootste bioscopen, denk daarbij aan alle Pathé en Minerva locaties. Dit onderzoek laat haarfijn zien wat het bereik van het horeca- en bioscoopnetwerk is. Voor beide type netwerken afzonderlijk maar ook wanneer deze gezamenlijk worden ingezet. Daarnaast heeft Altermedia de afgelopen jaren zeer veel geïnvesteerd in de optimalisatie van haar landelijke netwerk. Altermedia streeft ernaar om met een zo selectief mogelijk locatiebeleid een optimaal (bereik en GCF) rendement te behalen. Dat dit is gelukt wijst het gegeven uit dat (doelgroep 13-49) 60% van iedereen die een horecalocatie heeft bezocht in een periode van 4 weken dit had gedaan in een locatie die behoort tot het netwerk van Altermedia. Bij Bioscoop ligt dit percentage zelfs op ruim 85%(!).

Toon/Verberg reacties