JCDecaux versterkt marktleiderschap met winnen billboardtender Den Haag

‘s-Werelds grootste exploitant van buitenreclame, JCDecaux, versterkt ook in Nederland haar positie in de buitenreclamemarkt door het winnen van de aanbesteding billboards Den Haag.

Den Haag is de derde van de ‘grote vier’ steden in Nederland waar JCDecaux exclusief aanbieder is voor zowel Abri’s, Mupi’s® als Billboards. Dit is ook het geval in Amsterdam en Utrecht.

JCDecaux heeft hiermee zowel op het gebied van 2m2 als 8m2 reclame een unieke positie opgebouwd. CBS Outdoor wordt duidelijk naar het tweede plan verwezen, hoewel de kracht van deze onderneming ook duidelijk zit in de exclusieve exploitatie van reclame op NS stations. Voorts ontwikkelen Hillenaar en Brouwer & Partners zich ook steeds verder, zodat adverteerders / mediabureaus standaard voor JCDecaux zullen gaan kiezen en een of meerdere van de andere exploitanten ‘erbij’ zullen kopen om aan hun bereik- en contactdoelstellingen te voldoen.

Maar: de markt blijft in ontwikkeling. Grote aanbestedingen in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam lopen of zullen binnenkort gaan lopen. De strijd om het marktleiderschap is dus nog niet gestreden!

Na een tender wees Den Haag JCDecaux aan als nieuwe Billboardexploitant. De gemeente ontbond eerder het contract met de vorige exploitant, waarna een tender werd uitgeschreven. Vanaf 1 juli mag JCDecaux naast Abri’s, Mupi’s® en Zuilen nu ook Billboards exploiteren in de hofstad. JCDecaux is dan de enige aanbieder van deze objecten op gemeentegrond in Den Haag.

Een dergelijke toppositie heeft de marktleider ook in twee andere ‘top vier’ steden van Nederland: Utrecht en Amsterdam. JCDecaux is tevens aantoonbaar dé Billboardpartij in Nederland, met Billboards in alle vier de grote stadsregio’s en in dertien van de vijftien grootste steden van het land.

Onlangs werd bekend dat JCDecaux ook in Eindhoven vanaf mei twintig nieuwe roterende Billboards mag exploiteren. Daarnaast won JCDecaux de afgelopen maanden ook billboardconcessies in Ridderkerk en Diemen. Onderstaand schema (per oktober 2011, wanneer de gevolgen van de meest recente aanbestedingen zichtbaar zijn op straat) illustreert de toppositie die het bedrijf verworven heeft in de grootste steden van ons land, met in totaal meer dan 4 miljoen inwoners.

Toon/Verberg reacties