Out-of-Home netto mediabestedingen stabiliseren

Onderzoeksbureau Nielsen heeft eind oktober 2017 de netto mediabestedingen over het eerste half jaar gepubliceerd. Uit deze gegevens blijkt dat de netto mediabestedingen met 2,6% gegroeid zijn tot €1,9 miljard. Die groei is vrijwel volledig toe te schrijven aan Online dat met 13% groeide.

De advertentie-omzet bij OOH was in de eerste helft van 2017 nagenoeg gelijk aan die van een jaar eerder, wat voor dit mediumtype opmerkelijk is. Voor het eerst sinds het eerste halfjaar van 2013 was er geen sprake van groei, maar van een daling. De afname was weliswaar minimaal met 0,1%, maar past niet in de trend van de gemiddelde groei van 4,5% van de laatste jaren.

Het marktaandeel van buitenreclame blijft al jaren stabiel op circa 5% (appels met appels vergeleken – media als folders, sponsoring en vaktijdschriften zijn hier niet in meegenomen).

In 2012 waren de marktaandelen van Audiovisueel (radio, televisie en bioscoop), Online en Print (dagbladen, huis-aan-huisbladen en publiekstijdschriften) ongeveer gelijk (32%). Online is echter gegroeid naar 50%, Audiovisueel is licht gedaald (29%) en Print is bijna gehalveerd (nog maar 16% marktaandeel).

Toon/Verberg reacties