Het wordt druk op de toiletten

Een goed idee doet volgen. Simpel. Vanaf 2000 heeft Altermedia een mooi netwerk ontwikkeld van reclamemogelijkheden op toiletten. Iets later kreeg het bedrijf navolging van Focus1Advertising, maar die partij lijkt van de aardbodem te zijn verdwenen. Nog wel actief is Silverline Media (valt onder de vlag van Boomerang). Nu is daar weer een nieuwe aanbieder bijgekomen, namelijk Ster©k Media (bedrijf is wel actief, maar de site is nog niet operationeel).

Altermedia is marktleider, exploiteert in totaal 4320 panelen op 675 locaties in 42 steden. Silverline heeft 500 panelen. Ster©k Media zegt 2684 panelen te hebben, onbekend is het aantal locaties. Altermedia en Silverline Media hebben hun eigen propositie ontwikkeld, Altermedia heeft zelfs in 2004 via een onderzoek uitgevoerd door GfK Intomart waardevolle bereiksgegevens verzameld. Na het bestuderen van de brochure van Ster©k Media komt NABB tot de conclusie dat dit bedrijf wel erg schaamteloos een kopie trekt van de Altermedia propositie (usp’s als het GfK Intomart onderzoek en SMS diensten worden klakkeloos overgenomen).

Toiletreclame is een interessante toevoeging aan het pallet out-of-home media met een specifieke eigen propositie (indringend, redelijk lang contact). De markt voor dit soort media is ons inziens echter niet zo groot dat er maar liefst drie aanbieders een goede boterham aan zouden kunnen verdienen. NABB verwacht dat Altermedia het blijvertje is.

Dat toiletreclame erg leuk kan zijn bewijst een recente Duitse campagne voor ‘Bild’. Gedurende de Duitse versie van de ADCN awards (Art Directors Club) werden op de herentoiletten spiegels gehangen, met de leuke boodschap “Nichts ist härter als die Wahrheit” (bron: www.adverblog.com)

image

image

Toon/Verberg reacties