Here to stay: reverse graffiti

Eerder dit jaar (juni) ging de pionier van ‘groene graffiti’, GreenGraffiti failliet. De oprichter Jim Bowes, oprichter meldde dat er wat mankeerde aan de regelgeving van overheidswege rond natuurlijke buitenreclame, waardoor klanten wegbleven. Feit is inderdaad dat in veel gemeenten deze reclamevorm niet zomaar toegestaan is. Toch zijn er nu weer diverse bedrijven die zich richten op dit segment.

Reverse graffiti is een vorm van buitenreclame waarbij met behulp van water, een sjabloon en hogedrukreiniger reclame op de grond wordt ‘aangebracht’. Met de reverse graffiti techniek is het mogelijk reclame uitingen te plaatsen in de buitenruimte waar traditionele outdoor media vaak niet inzetbaar zijn (winkelstraten, bij stations, bus- en tramhaltes, pinautomaten, oversteek plaatsen). Bij de reverse graffiti techniek wordt er niets aangebracht maar juist selectief een deel van de straat schoongespoten, het resultaat is een opvallende reclame boodschap én een schonere straat. Het effect van deze originele en duurzame communicatie techniek blijft afhankelijk van het type ondergrond een aantal weken tot een aantal jaar zichtbaar. Op plekken waar de straat te schoon of niet geschikt is voor reverse graffiti worden de uitingen met tijdelijke krijt of melkverf aangebracht.

De belangrijkste aanbieders op dit moment:

  1. AndC (Nijmegen)
  2. Clean Advertising (Zwolle)
  3. Graffiti Netwerk (Amsterdam)
  4. Natuurlijk Adverteren (Brielle)
  5. Straat-Reclame

 

 

 

Toon/Verberg reacties