Gratis fietsen project in Parijs gaat wellicht mislukken

Het leenfietsproject in Parijs dat geëxploiteerd wordt door JCDecaux is achttien maanden na de start in de problemen geraakt door vandalisme en diefstal. De fietsen werden 42 miljoen keer gebruikt, maar de helft van de beschikbare vijftienduizend fietsen is inmiddels verdwenen. Ook werd een groot aantal vernield. Bronnen: De Telegraaf, Le Parisien, BBC News.

Voor meer informatie lees hier een artikel uit 2006 over gratis fietsen in Brussel.


Remi Pheulpin, JCDecaux’s directeur zegt dat het contract niet meer na te komen is. “Het is simpel. Alle opbrengsten gaan naar de stad. Alle onkosten zijn voor ons. Deze kosten zijn zo hoog dat een private onderneming ze niet kan dekken. Als we het Velib project willen continueren, zullen we het business model moeten veranderen.”

In een poging het autoverkeer terug te dringen lanceerde Parijs met het reclamebedrijf JC Decaux het project in 2007. Na betaling bij een automaat konden Parijzenaars en toeristen fietsen lenen, die in heel de stad stonden.
Het systeem is gebaseerd op een door diefstal mislukt wittefietsproject in Amsterdam en zou jaarlijks 20 miljoen euro moeten opleveren.

De stevige, muisgrijze modellen met een mandje voorop werden veelal vernield aangetroffen. Ook bleken de fietsen populair om mee te stunten. Op de videowebsite YouTube zijn filmpjes te zien, waarin mensen met een zogeheten Velib van de trappen bij Montmartre denderen of ze op een racecircuit testen. Ook belandde een groot aantal in rivier de Seine en zijn de grijze fietsen tot in Oost-Europa en Afrika gesignaleerd.

Het huidige contract geeft JCDecaux het recht om reclame te verkopen op de 1.600 billboards, waarvoor 20.000 fietsen geexploiteerd moeten worden. Zou het kunnen dat JCDecaux ook last heeft van de economische recessie en dat reclameinkomsten sterk aan het teruglopen zijn? Als de inkomsten nog enigszins op peil gebleven zouden zijn, zou JCDecaux vermoedelijk voldoende kapitaal hebben om diefstal en vandalisme tegen te gaan. Wellicht dalen de inkomsten nog sneller? Laten we ook niet vergeten dat JCDecaux dit project gestart is na een uitgebrieide tender, met als uitkomst een 10-jarige overeenkomst.

PARIJS /VELIB in cijfers:
– 20.000 fietsen
– 1.250 stations
– Vervangingskosten per fiets 400 euro
– 7.800 fietsen zijn verdwenen
– 11.600 fietsen vernield door vandalisme
– 1.500 dagelijkse reparaties
– Personeel vindt dagelijks 20 ‘in de steek gelaten fietsen’
– 10.000 km per fiets per jaar
– 42 miljoen gebruikers sinds start project
Bron: Velib

Toon/Verberg reacties