Duurzaam beton in billboards van JCDecaux

Duurzaam beton in billboards van JCDecaux

JCDecaux komt met een nieuw item in de verduurzaming van haar reclameobjecten: duurzaam beton. Alle 13.000 buitenreclame objecten van JCDecaux staan op een enorme fundatieplaat, die ervoor zorgt dat deze blijven staan. Door een nieuwe techniek is het mogelijk deze plaat, die normaal gesproken wordt gemaakt van cement en grind, milieuvriendelijker te fabriceren.

De huidige fundatieplaten worden gemaakt van onder meer cement, zand en grind. Door regulier cement, dat bestaat uit gebrande mergel (klinker) en kalksteen, echter te vermengen met gemalen hoogovenslak is het mogelijk om bijna 50% CO2 te besparen op dit onderdeel van de fundatieplaat. Dit bespaart per ton cement ongeveer een halve ton CO2. JCDecaux gaat bewust gebruik maken van dit nieuwe ingrediënt en probeert haar buitenreclameobjecten op deze manier zo duurzaam mogelijk te maken.

Naast het toepassen van hoogovenslak, zal het grind worden vervangen door gerecycled spoorballast van ProRail. Ook deze maatregel zorgt voor een reductie van 7% CO2 op dit bestanddeel van de fundatieplaat. Deze nieuwe techniek wordt binnenkort toegepast in de fundatie van nieuw te plaatsen buitenreclameobjecten.

Op de foto een nieuw billboard van JCDecaux in Eindhoven.

Toon/Verberg reacties