Discussie over camera’s in digitale reclamevitrines

Zoals wij al vaker melden, wordt Out-of-Home reclame innovatiever, slimmer en meer op data gericht. De snelle groei van digitale schermen biedt daarvoor natuurlijk allerlei mogelijkheden voor adverteerders om hun reclame nog meer op specifieke doelgroepen te richten. Camera’s in digitale schermen bestaan al langere tijd, maar onverwachte ophef over een mogelijke camera op een digitaal scherm op station Amersfoort leidde de afgelopen dagen tot flink wat ophef. Het scherm op station Amersfoort was niet actief, maar wel tientallen schermen op Amsterdam CS.

Exploitant van deze reclamevitrines is Exterion Media, dat onder meer op Amsterdam Centraal tientallen digitale schermen exploiteert (zie foto). Marketingdirecteur Guy Grimmelt meldt in diverse media dat er sinds begin dit jaar een test loopt met de camera’s. Technisch gezien kunnen alle digitale reclamevitrines het kijkgedrag meten, maar gedurende de test draait de software nog op vijftig schermen. Exterion spreekt liever niet van camera’s maar van sensoren. Die leggen niet alleen het aantal kijkers en de kijkduur vast, ook het geslacht en een schatting van de leeftijd worden opgeslagen. Maar, zo meldt Grimmelt “er worden géén beelden opgeslagen”. De gegevens kunnen ook niet worden herleid tot individuele personen.

Kritiek

De NS probeert zijn reizigers gerust te stellen met de mededeling dat het niet om camera’s gaat, maar om sensoren die alleen de aantallen meten.

Toch is het de vraag of het mag. De Autoriteit Persoonsgegevens gaat informatie inwinnen. “Camera’s in een publieke ruimte mogen in het algemeen niet worden gebruikt voor reclamedoeleinden”, zegt een woordvoerder tegenover de NOS. “We kunnen er niet al te veel over zeggen omdat we nog geen onderzoek hebben gedaan. Maar we gaan in gesprek met de NS en als het blijkt te gaan om een ernstige privacyschending, nemen we maatregelen.”

Burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom vindt het zorgelijk. “Het is een publieke ruimte, en de NS staan toe dat passagiers worden bekeken. Je kunt je hier als treinreiziger niet aan onttrekken.”

Onstuitbare ontwikkelingen

De (Europese) privacy wetgeving is strenger geworden en inderdaad mogen gegevens nooit herleid worden tot individuele personen: klik hier op een artikel uit NABBNET hierover. Wij zijn natuurlijk benieuwd hoe de Autoriteit Persoonsgegevens deze ontwikkelingen gaat beoordelen.

Wereldwijd zien we steeds meer digitale reclamevitrines (grote billboards, kleine schermen) uitgerust worden met sensoren en camera’s. Wat te denken van billboard dat je Porsche herkent? Google en je vindt honderden voorbeelden van intelligente billboards.

Toon/Verberg reacties