Digitale billboards in opkomst

In de afgelopen jaren hebben wij regelmatig melding gemaakt van de teloorgang van de traditionele 8m2 billboards – en deze daling is nog steeds niet tot stilstand gekomen. Maar er is ook goed nieuws: steeds meer gemeenten staan de plaatsing van digitale billboards toe. Een relatief nieuwe exploitant, Bereik, heeft hierin het voortouw genomen en heeft de laatste tijd een aantal concessie gewonnen:

  • op dit moment worden in Alphen aan den Rijn een viertal digitale billboards opgebouwd
  • in Roosendaal worden vanaf juni 6 billboards geplaatst
  • in Capelle aan den IJssel staan al sinds enige tijd een tweetal 12m2 billboards (zie foto hieronder)

Bereik wil binnen Alphen aan den Rijn het adverteren op de digitale billboards mogelijk maken voor lokale ondernemers. De borden kunnen meerdere advertenties achter elkaar tonen, afgedraaid in een loop van 63 seconden. De billboards worden draadloos op afstand aangestuurd, dat betekent een scherm dat een scherm altijd up-to-date kan zijn. Bij Bereik kunnen ondernemers ook zelf advertenties plaatsen vanaf eigen pc of laptop.

Op dit moment begeleidt NABB diverse aanbestedingen waarbij digitale billboards mogelijk gemaakt worden. Vaak is er nog vrees voor te veel lichthinder of gevaar voor de verkeersveiligheid, maar in de praktijk blijkt dat exploitanten zich houden aan de richtlijn lichthinder van de NSVV (die natuurlijk ook geeist wordt) zodat er geen overlast ontstaat voor de omgeving.

Met dank aan het digitale karakter kunnen meerdere ondernemers op het volle formaat adverteren en vervallen de kosten van normale productie. Geen drukwerk produceren en arbeidsintensief plaatsen, maar alles online geregeld en aangestuurd.

Gemeenten kunnen met behulp van de digitale billboards zichzelf beter zichtbaar maken en de adverteerders hebben meer mogelijkheden in de uitingen. Bereik ziet de resultaten van digitale alternatieven en is enthousiast. “Die digitale borden worden het helemaal, zeker met de huidige beeldkwaliteit.” zegt Mick Klootwijk, directeur bij Bereik. “Ook hebben die billboards veel meer mogelijkheden omdat de uitingen ieder moment vernieuwd kunnen worden. Daar heeft elke ondernemer en elke gemeente baat bij.”

Toon/Verberg reacties