CHRISTENUNIE ERGERT ZICH BLOOT

Met de opmars van de ChristenUnie in het landelijk en lokaal bestuur, vrezen sommigen een conservatieve omslag in de Nederlandse cultuur. Ook voor buitenreclame kan dit consequenties krijgen, zo blijkt uit een rel in Utrecht om een geveldoek van Lingerieketen Hunkemöller. De ChristenUnie keert zich tegen zowel omvang als afbeelding.

image

Hunkermoller plaatst komende week aan de Oude Gracht in Utrecht een geveldoek van 200 vierkante meter. Het doek toont een verleidelijke vrouw in gouden bikini, gelegen op een duikplank. Onschuldig volgens de lingerieketen.” Het is geen blote dame. Het is gewoon een mooie dame die geniet van een zonnige dag”. Desondanks: nog vóór de plaatsing maakt de Utrechtse ChristenUnie bezwaar. Vanwege het aanstootgevende karakter en om emancipatoire redenen. Fractievoorzitter Mirjam Bikker benadrukt dat vrouwen een volwaardige plaats moeten hebben in de samenleving. Ze ziet de poster als uiting van een cultuur waarin de vrouw als lustobject wordt gezien.”We zijn jaren bezig geweest met emancipatie(..) Is dit daar het resultaat van?”
Maar er blijkt meer achter het bezwaar te zitten. Het gaat de ChristenUnie ook om “bezinning over de inrichting van de publieke ruimte“. Hoe verstrekkend die bezinning kan gaan blijkt uit een van de schriftelijke vragen aan het College van B&W. We citeren: ”De ChristenUnie is van mening dat de binnenstad een historische uitstraling dient te hebben. Kan het College zich voorstellen dat geveldoeken kunnen bijdragen aan een andere uitstraling? Op welke manier gaat het college dit tegen?”. Binnenkort badjurken op de Oude Gracht?

bron: NRC, ChristenUnie.nl

Toon/Verberg reacties