Californië overweegt digitale billboards te verbieden

De Californische regering overweegt een wet aan te nemen waarmee de komende drie jaar een halt toegeroepen wordt aan de plaatsing van nieuwe digitale billboards.

De motivering is dat staten en gemeenten grote zorgen hebben over de gevolgen voor de verkeersveiligheid. In de komende drie jaar moet er meer onderzoek beschikbaar komen voordat verdere beslissingen genomen kunnen worden. Het is de verwachting dat dit jaar twee studies beschikbaar komen (een van the American Association of State Highway and Transportation Officials en een ander onderzoek van the Federal Highway Administration.

Twee jaar geleden financierde de billboard exploitanten een onderzoek van Tantala Associates, waarin aangetoond werd dat auto-ongelukken niet gerelateerd waren aan digitale billboards. Het onderzoek richtte zich op verkeersongelukken gedurende een periode van 3 jaar en vergeleek die met zeven digitale billboards in Ohio. Dit onderzoek wordt als te beperkt beschouwd om er serieuze conclusies uit te kunnen trekken.

De kritiek op digitale billboards richt zich in de US niet alleen op de verkeersveiligheid, maar ook op de invloed op de omgeving (‘gezichtsvervuiling). In december keurde de gemeenteraad van Los Angeles een drie maanden durend moratorium op de constructie van nieuwe billboards goed, juist om deze reden. De gemeente wil een wet uit 2002 (voor wat betreft buitenreclame) opnieuw gaan formuleren, op een manier die de Amerikaanse regels voor wat betreft de vrijheid van meningsuiting niet schaadt (‘First Amendment’).

bron: Mediapost

Toon/Verberg reacties