2018 was een mooi buitenreclamejaar

Op de laatste werkdag van het jaar maken we de balans op van een mooi buitenreclamejaar. De belangstelling van adverteerders was groot (zo hoorden wij van vrijwel alle exploitanten), de groei van digitale buitenreclame versnelde in een hoog tempo en op steeds meer locaties zijn aantrekkelijke reclamelocaties ontwikkeld.

De ontwikkelingen in 2018 laten we zien door een overzicht te geven van de bij ons bekende informatie per exploitant. Aan het eind van dit artikel nog een paar zaken die ons dit jaar opvielen. LEES HIERONDER HET HELE ARTIKEL

Exterion Media

  • Global, de grootste radiogroep in het Verenigd Koninkrijk, heeft in het vierde kwartaal een formeel bod gedaan op Exterion Media. Global wil daarmee zijn aandeel in de Out-of-Home markt sterk vergroten. Eerder nam het al Primesight en Outdoor Plus over in de UK. Op dit moment is nog niet bekend wat de plannen van Global zijn met de Nederlandse divisie.
  • Met de “Outdoor Ad Impact Forecaster” heeft Exterion een nieuwe en snelle manier ontwikkeld om de impact van een buitenreclame campagne te voorspellen. Middels de Forecaster kunnen ze adverteerders en bureaus binnen 48 uur een betrouwbare voorspelling geven over de impact van een traditionele buitenreclame campagne.
  • Exterion heeft de exclusieve concessie van de stad Groningen verkregen voor de exploitatie van abri’s en vrijstaande reclamevitrines (waarvan een flink deel digitaal uitgevoerd gaan worden).
  • Opvallend is verder dat op vrijwel alle grote NS stations digitale reclamevitrines heeft geplaatst, waarmee een groot nationaal netwerk gecreëerd is.

JCDecaux

  • Begin 2018 werd definitief bevestigd dat JCDecaux de exploitant wordt van vrijstaande reclamevitrines en digitale billboards. Den Haag wordt de eerste stad waarin digitale billboards op portrait formaat (6,5m2) in een flinke serie geplaatst gaan worden. Maar het eerste billboard in dit formaat werd geplaatst aan de Stadhouderskade (hoek Leidseplein).

  • Het GVB Amsterdam maakte bekend dat de exploitatie van trams en bussen aan JCDecaux gegund is. Onderdeel van deze concessie zijn ook de bestikkerde ponten tussen Noord en CS.
  • De internationale divisie van JCDecaux ontwikkelde “VIOOH” met het doel om wereldwijd de OOH-bestedingen te laten groeien door vraag en aanbod samen te brengen op een geïntegreerd platform en programmatic handel aan te bieden voor verkopers en inkopers. Zowel analoge als digitale Buitenreclamecampagnes kunnen ingepland worden.

Clear Channel

  • De grootste winst van Clear Channel dit jaar is onbetwist het winnen van de concessie Utrecht. Concessie-eigenaar is RBL Outdoor, waarbij de reclame door Clear Channel geëxploiteerd zal worden. Bijna 500 nieuwe abri’s, nieuwe vrijstaande reclamevitrines (deels digitaal) en grote digitale 6,5m2 billboards worden in de komende maanden uitgerold.

  • Het ‘Digital Inner City’ netwerk (voornamelijk in parkeergarages) wordt uitgebreid met 13 schermen in Leiden, Den Haag en Enschede. Met deze uitbreiding bestaat dit netwerk uit 63 schermen.
  • Clear Channel Nederland breidde haar netwerk uit met de gemeenten De Bilt en Katwijk.

Hillenaar Outdoor

  • Hillenaar Outdoor is een relatief nieuwe exploitant (maar met een lange ervaring) en heeft succesvol dit jaar haar portfolio uitgebreid.
  • De grootste winst kwam aan het eind van het jaar door het verkrijgen van de abri-concessie van de gemeente Nijmegen. Onderdeel van de concessie zijn ook kiosken in het centrum die van digitale schermen voorzien zullen worden.
  • In Arnhem verkreeg Hillenaar de rechten op de exploitatie van een digitale reclamemast langs de A12 en worden er op het busstation 52 abri-panelen geëxploiteerd.

  • In Rotterdam is een groot reclamedoek langs de A20 geplaatst.
  • Verder breidde het bedrijf uit in Diemen (vier Digitale City Abri’s), 10 digitale panelen (4m2) in ’s-Hertogenbosch en de abri concessie van Texel.

Interbest

  • De marktleider in het belangrijke OOH segment van de reclamemasten blijft groeien, primair door bestaande masten te digitaliseren.
  • Opvallende winst dit jaar was de concessie van de gemeente Utrecht langs de A2. Interbest maakte bekend hier een ‘bijenhotel’ te gaan realiseren.

CS Digital Media

  • Eind 2017 werd de opdracht van Metro en Tram Amsterdam voor exploitatie van de metrolijnen voorlopig gegund aan CS Digital Media. Definitief werd er gegund medio dit jaar en vanaf november kunnen we op station Weesperplein al zien (zie foto bij begin van dit artikel) en voelen welke impact de grote digitale schermen gaan hebben. Begin 2019 zullen de schermen op de Oostlijn snel geplaatst worden; de schermen in de Noord/Zuid-lijn zullen nog minimaal een jaar op zich laten wachten omdat de technische voorzieningen nog gebouwd moeten worden.

Ngage Media

  • De grootste exploitant van grote digitale schermen plaatste in Hoog Catherijne twee nieuwe digitale schermen van 20m2 en 40m2.
  • Langs de Spaklerweg in Amsterdam is op particulier terrein een digitaal billboard geplaatst.
  • In de tramtunnel onder het Spui en de Grote Markt exploiteert Ngage Media vanaf november 8 digitale schermen. Beide stations zijn ieder aangekleed met 4 schermen; elk perron telt er 2.

NPB Media

  • De grootste exploitant van lichtmastreclames won dit jaar de concessie Rotterdam en kondigde meteen aan groots uit te zullen pakken met digitale lichtmastreclames. De eerste bakken zullen begin 2019 in Rotterdam geplaatst gaan worden. Klik hier voor een impressie.
  • Daarnaast is het bedrijf actief bezig om in meerdere concessies de mogelijkheid te krijgen om digitale lichtmastreclames te gaan exploiteren. Op diverse locaties in Nederland zijn hier nu al voorbeelden van te zien.

Centercom

  • De grootste exploitant van A0-reclame in Nederland heeft tevens een netwerk van digitale schermen in supermarkten. “Centercomlive” heeft nu al uit meer dan 500 schermen.
  • De aanbesteding van de stad Rotterdam werd door Centercom gewonnen, zodat ze hun marktpositie kunnen behouden.
  • De grootste winst (t.o.v. de concurrentie) is gekomen door de winst van de concessie van de gemeente Groningen. Na een aanbesteding moest de zittende exploitant (Hoffman Outdoor) het stokje overgeven.

Hoffman Outdoor

  • Na een aanbesteding wist Hoffman Outdoor de concessie Den Haag te behouden.
  • Nieuwe concessies werden verworven van Westland, Halderberge en Den Helder.

Event Support Holland

  • De derde exploitant in dit marktsegment groeit de laatste jaren sterk en heeft al contracten met meer dan 40 gemeenten afgesloten.
  • Dit jaar kwamen daar onder meer Nieuwegein, Drechtsteden en Zuidplas bij.

Nieuwe techniek maakt digitaal outdoor schaalbaar

Een nieuwe techniek zorgt ervoor dat adverteerders vanuit één format behalve op smartphones en computers nu ook op digitale abri’s kunnen adverteren. Greenhouse Group rolt dat binnenkort uit.

Nu is het nog zo dat reclamebureaus voor ieder medium apart formats moeten maken. Banners voor online, commercials voor televisie en ook voor brievenbuspost en abri’s gelden aparte eisen. Hoewel laatstgenoemde kanaal steeds meer digitaliseert, bestaan daar nog geen (IAB) standaarden voor.

Het is schaalbaar. Met één en maximaal drie verhoudingen – liggend, staand, vierkant – kun je in een keer landelijk aan de slag. Buitenreclame kan zo standaard onderdeel worden van de digitale mediamix.

Ook OOH-exploitanten schaffen bureaucommissie af

In navolging van TV- en radio-exploitanten zetten nu ook diverse OOH-exploitanten (Exterion Media Clear Channel, Ngage Media) de stap om de vijftien procent bureaucommissie af te schaffen. Deze bedrijven starten hiermee met ingang van 1 januari 2019, met als doel zo veel mogelijk eenheid te creëren in de mediabranche.

Ster haalde per 1 januari dit jaar de bureaucommissie al uit de tariefkaart, daarna volgden RTL, Talpa Network, BrandDeli, Qmusic en de Persgroep (voor digitale media), die ook per 1 januari 2019 stoppen. JCDecaux heeft vooralsnog geen definitief standpunt ingenomen.

Eric Kip, managing director Exterion Media: ‘De vijftien procent bureaucommissie heeft voor vrijwel de gehele mediabranche haar betekenis al langere tijd verloren. Daarom is het goed dat, in navolging van de digitale media, nu ook radio en tv deze stappen hebben gezet. Als buitenreclame-exploitant nemen wij ook onze verantwoordelijkheid door de bureaucommissie af te schaffen.’

Raymond van Kasterop, commercial director Clear Channel Nederland: ‘Met de afschaffing van de bureaucommissie wordt de prijs richting onze klanten transparanter. Het werken met een vaste prijs, waarin de bureaucommissie al is verwerkt, schept duidelijkheid voor alle partijen. Het maakt het vergelijken van tarieven makkelijker en is in lijn met de ontwikkelingen in de markt.’

NABB: het afschaffen van de bureaukorting betekent natuurlijk niet dat buitenreclame 15% goedkoper wordt L. Afspraken zullen steeds vaker individueel gemaakt worden; afhankelijk van grootte van de adverteerder, beschikbare ruimte en talloze andere elementen zullen de hoogte van de korting bepalen.

 

TOT SLOT – het kan altijd nog mooier & groter:

Dubai (reclame op het grootste gebouw ter wereld)

Moskou (indrukwekkende reclame in een winkelcentrum)

Op naar een weer een mooi buitenreclamejaar.

Wij wensen u het allerbeste voor 2019!

NABBNET

 

Toon/Verberg reacties