200.000 m2 commerciële reclame in Nederland

Regelmatig krijgen wij de vraag hoeveel vierkante meter reclame in Nederland geplaatst is. Tijd dus voor wat nader onderzoek op basis van de bij ons beschikbare informatie.

In totaal tellen wij bijna 200.000 m2 reclame, waarvan het grootste deel in de openbare ruimte geplaatst is (>90%). In de afgelopen jaren zien we een daling van het aantal analoge billboards, maar wel een stijging van 2m2-reclamevitrines (niet specifiek in abri’s, maar juist op nieuwe locaties zoals in winkelcentra).

Reclame op het 2m2-formaat neemt sowieso het grootste aandeel in, gevolg door A0-reclame (2-Signsborden, frames op nutsvoorzieningen). Hoewel er slechts een beperkt aantal reclamemasten staan (circa 140), zijn deze door hun grote oppervlakte (meestal 100m2 per zijde) toch opvallend aanwezig.

Lichtmastreclames en plattegrondkasten staan ook in vrijwel elke gemeente en zijn bepalend (door hun grote hoeveelheid) voor de uitstraling van de openbare ruimte.

Het aantal m2-digitale reclame is nog relatief beperkt (<2%), maar zal naar verwachting snel gaan groeien.

De reclamedruk is het -vanzelfsprekend- het grootste in de grote steden. De vier grootste steden zijn verantwoordelijk voor bijna 30% van het totaal aantal vierkante meter.

Deze analyse betreft de vlakken zoals deze door buitenreclame exploitanten geplaatst zijn – reclame voor de eigen onderneming nemen wij niet in beschouwing.

Toon/Verberg reacties